Alopecia cauzată  de stres și epuizare

Alopecia cauzată  de stres și epuizare

Dacă ai observat că părul a început să cadă sau că la nivelul scalpului au început să apară zone lipsite de păr pe scalp, e bine să știi că stresul poate fi una dintre cauzele acestor manifestări. Căderea părului, cunoscută clinic sub denumirea de alopecie, poate fi strâns legată de un episod sau o perioadă îndelungată de stres. În cazul pierderii parțiale a podoabei capilare, îți recomandăm să te adresezi cât mai repede unui medic care te poate ghida către un tratament adecvat problemei cu care te confrunți.

 

Am pregătit pentru tine în rândurile de mai jos toate informațiile de care ai putea avea nevoie pentru a înțelege mai bine legătura dintre stres sau epuizare și căderea părului. Iată ce poți afla din acest material.

 

CUPRINS

Tipuri de cădere a părului legată de stres

Căderea părului din cauza stresului este permanentă?

Ce poți face pentru a susține creșterea părului?

Alte cauze ale căderii părului

Tipuri de cădere a părului legată de stres

 

Căderea părului nu este întotdeauna cauzată de stres. Totuși, trei dintre afecțiunile care pot cauza pierderea podoabei capilare au legături cu epuizarea și stresul.

 

Efluviu telogen

 

Efluviul telogen apare atunci când la nivelul foliculilor de păr intervine o modificare ce duce la stoparea dezvoltării acestora. Altfel spus,în procesul de creștere a firelor de păr apare o modificare ce oprește procesul în sine. Efluviu telogen poate apărea doar în câteva zone ale capului, sub forma unor pete de chelie. De cele mai multe ori, acestea se formează către centrul capului, iar persoanele afectate de efluviu telogen nu ajung să își piardă tot părul, ci doar porțiuni ale acestuia. În cazuri extreme, subțierea sau rărirea firelor de păr poate apărea și în alte zone ale corpului, nu doar pe scalp, ci și pe sprâncene sau zona genitală.

Dacă vestea proastă este aceea că efluviu telogen poate afecta deopotrivă femeile și bărbații, vestea bună este că pierderea părului este una reversibilă. Efluviul telogen nu va deteriora permanent foliculii de păr, dacă afecțiunea este ținută sub atenta observațiea medicilor.

 

Alopecia areata

 

Alopecia areata este o boală autoimună, care poate determina sistemul imunitar să atace, pur și simplu, foliculii de păr. Acest lucru se poate întâmpla atunci când nivelul de stres este unul foarte ridicat. Părul poate ajunge să cadă în pete rotunde sau de pe întreg scalpul. Există și varianta extremă a acestei boli, denumită alopecia universalis, care determină căderea părului de pe întregul corp. Totuși, părul poate crește înapoi, însă pierderea sa poate reprezenta un episod recurent, în funcție de starea psihică a pacientului.

E bine să știi că alopecia areata poate afecta deopotrivă bărbații și femeile de orice vârstă. Din păcate, nu există niciun tratament specific cunoscut pentru alopecia areata, însă vestea bună este că anumite medicamente pot ajuta pacienții care se confruntă cu această afecțiune să își recapete peste 50% din podoaba capilară. Întreabă-ți medicul care este cel mai eficient tratament pentru tine.

 

Căderea părului din cauza stresului este permanentă?

 

Dacă motivul pentru care podoaba capilară ți se rărește sau dispare este stresul, este foarte posibil ca părul să poată crește la loc. Rata de creștere a acestuia este, însă, diferită de la o persoană la alta, așa că nimeni nu poate garanta recuperarea totală a părului.

 

Creșterea firelor de păr are loc în patru etape:

 

  • faza anagenică (sau anagenă) – este faza de dezvoltare a foliculului și durează de la doi până la șapte ani.
  • faza catagenică – este o fază scurtă, de două săptămâni, și reprezintă perioada în care  foliculul pilos începe să se micșoreze.
  • faza telogenă – este o fază de repaus de trei luni.
  • faza exogenă – apare atunci când foliculul expulzează firul de păr  și începe o nouă creștere.

 

Dacă pierderea părului a fost declanșată de stres, gestionarea stării psihice ar putea fi cheia pentru a reveni la o rată sănătoasă de creștere a părului.

 

Ce poți face pentru a susține creșterea părului?

 

Există o serie de lucruri pe care le poți face pentru a reduce căderea părului și a încuraja o nouă creștere.

 

Modifică-ți dieta

 

O nutriție echilibrată, care conține și alimente integrale, este necesară pentru a restabili sănătatea organismului și a părului. Deși toate vitaminele sunt esențiale într-o dietă sănătoasă, unele dintre ele pot grăbi creșterea părului. Iată care sunt acestea:

 

  • Vitamina C. Această vitamină este esențială pentru sinteza colagenului și a țesutul conjunctiv al pielii, care se găsește în foliculii de păr. Alimentele care conțin vitamina C sunt citricele, broccoli, ardeiul gras și căpșunile.
  • Vitaminele B. Acest complex de ivitamine susține un metabolism sănătos, și contribuie la starea de sănătate a pielii și la rezistența părului,. Vitaminele B se găsesc în alimente precum verdețurile, fasolea, nucile și avocado.
  • Vitamina E. Această vitamină are efect antioxidant, având rol în menținerea unui scalp sănătos. Alimentele bogate în vitamina E sunt reprezentate de  semințe de floarea-soarelui, spanac, ulei de măsline, broccoli și creveți.

 

 

În cazul în care nu ești sigur că poți obține aceste vitamine esențiale pentru păr prin intermediul hranei de zi cu zi, îți recomandăm să ceri părerea unui medic, care te poate ghida către un tratament cu suplimente alimentare care conțin vitamine, dar numai în urma unor analize de laborator ale sângelui. Nu apela la suplimente fără a fi consultat de un specialist!

 

Menținerea unei hidratări corecte este, de asemenea, esențială pentru o sănătate generală bună. Fiecare celulă din corp se bazează pe apă pentru a funcționa corect.

 

Bărbații ar trebui să bea aproximativ 15 cești de apă pe zi, în vreme ce femeilor le sunt suficiente 11 cești de lichide pe zi. Această cantitate poate proveni din alimente, consumul de apă și de alte băuturi. Un obiectiv rezonabil este să ajungi la un minim de 8 pahare de apă pe zi, pentru ca restul necesarului de lichide să fie obținut prin alimentație.

 

Redu nivelul de stres

 

Gestionarea eficientă a nivelului de stres te poate ajuta să reduci riscul de pierdere a podoabei capilare. Poți alege dintre mai multe modalități populare de reducere a stresului pe cea care ți se potrivește cel mai bine. Iată doar câteva dintre acestea:

 

  • Sport. Exercițiile fizice reprezintă o modalitate excelentă de eliminare a stresului. O simplă plimbare zilnică te poate ajuta să te calmezi și să te îndepărtezi, chiar și parțial, de eventualele probleme cu care te-ai putea confrunta. Nu uita că mersul pe jos este o activitatea subevaluată în zilele noastre, așa că nu va fi necesar să îți refaci abonamentul la sală sau să faci efort fizic de o intensitate ridicată pentru a te simți bine.
  • Hobby-uri. Diferitele activități extracurriculare se vor dovedi a fi foarte benefice în încercarea de a reduce stresul. Simpla întrerupere a rutinei te va ajuta să vezi cu alți ochi tabloul general al vieții. Începe un proiect care are legătură cu arta, fă câteva acțiuni de voluntariat sau fă din activitatea de plantare a copacilor o ocupație frecventă.
  • Respirație și meditație. Exercițiile de meditație și respirație sunt modalități excelente de a te concentra asupra momentului prezent. Poate te vor tenta și tehnici care combină meditația cu exercițiul fizic, cum ar fi yoga sau tai chi.

 

Alte cauze ale căderii părului

 

E important să știi că pierderea părului nu este neapărat corelată cu un nivel ridicat de stres. Există o mulțime de alți factori care pot bloca dezvoltarea naturală a foliculilor de păr. Printre aceștia se numără și:

 

  • Înaintarea în vârstă
  • Factorii genetici
  • Administrarea unor medicamente, cum ar fi unele anticoagulante sau antidepresive
  • Chimioterapia
  • Anumite boli sau o intervenție chirurgicală recentă
  • Modificări hormonale, cum ar fi nașterea sau menopauza
  • Deficit nutritiv, cum ar fi lipsa de proteine sau de fier

Cum te poate ajuta Crescina?

 

Tratamentele dermato-cosmetice Crescina au fost create pentru a susține regenerarea părului și pentru a combate căderea acestuia în exces. Poți folosi aceste produse dacă, în cazul tău, rărirea părului este provocată de cauze fiziologice, nu patologice. De asemenea, tratamentul dermato-cosmetic va avea efect numai dacă foliculii de păr nu sunt complet atrofiați. Prin urmare, ar fi bine să mergi mai întâi la un dermatolog, pentru o evaluare corectă a stării scalpului și părului.

Reține faptul că, chiar dacă pierderea părului este legată de stres, foliculii de păr nu au fost deteriorați permanent. Gestionarea stresului și grija pentru sănătate ar putea duce la restabilirea creșterii părului la un ritm normal.

 

_________________________________________________________________________

 

REFERINȚE

 

  1. https://www.healthline.com/health/stages-of-hair-growth
  2. https://www.healthline.com/health/telogen-effluvium
  3. https://www.americanhairloss.org/types_of_hair_loss/effluviums.html
  4. https://www.healthline.com/health/alopecia-areata
  5. https://www.naaf.org/alopecia-areata
  6. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/vitamin-e-for-hair
  7. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256
  8. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256
  9. https://www.healthline.com/health/breathe-deeper-improve-health-and-posture
  10. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hair-loss/symptoms-causes/syc-20372926

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *